بازاریابی شبکه ای نتورک مارکتینگ
| ||
|
پیاده روهای یاسوج گذشته این مرد کارآفرین را هنوز بخاطر دارد ، پسرکی یازده ساله که برای امرار معاش خانواده اش به آدامس فروشی مشغول بود .
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ، آقای مهران بالان از خاطرات پارکی که شبهای خود را به صبح میرساند میگفت، شبها در پارک ترمینال شهر یاسوج میخوابیدم و صبح که بیدار میشدم تمام لباسم خیس شده بود و در بدنم احساس درد داشتم .
پدر آقای بالان میگوید: منم پول نداشتم که بروم دنبال پسرم و او را به خانه بازگردانم و این موضوع من و همسرم را رنج میداد . یک روز، دیگر خیابان های یاسوج دیگر پسرک آدامس فروش را ندید، مهران بالان با یک سفالگر همدانی آشنا شده بود و رفت تا سرنوشتش را در شهر دیگری تغییر بدهد. مهدی همدانی، سفالگر همدانی که ناجی این پسرک 11 ساله شده بود می گوید: با دیدن مهران در خیابان و پارک های شهر یاسوج، تصمیم گرفتم وی را با خود به همدان ببرم و در آنجا بهش سفالگری را آموزش دهم. برادر مهران بالا می گوید: برادرم بعد از چند سال به یاسوج آمد و یک کارگاه سفالگری راه اندازی کرد و در آن مشغول به کار شد. بعد از آن آقای بالان با تاسیس آموزشگاههایی، کلاسهای آموزشی در رشته سفالگری، معرق، قالب سازی ، چرم دوزی ، گلیم، گبه و قالی بافی در روستاها و شهرهای کهگیلویه و بویراحمد برگزار کرد. آقای بالان این کلاسهای آموزشی را در 33 روستاها و شهرهای کهگیلویه و بویراحمد برگزار کردند که طی این مدت بیش از 1200 نفر را در زمینههای مختلف صنایع دستی آموزش دادند. یک تولید کننده قالی و گبه میگوید: آقای بالان، دار و مواد اولیه را برای ما مهیا میکند و بعد از اتمام کار محصول بافته شده را با قیمت خوبی از ما میخرد وی میگوید: در حال حاضر با انجام این کار خرج خود و خانوادهام را تامین میکنم و از شغل فعلی خود نیز راضی هستم . با این آموزشها بیش از 460 خانه در 33 شهر و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به کارگاههای کوچک خانگی شدند. آقای مهران بالان بعنوان کارآفرین برتر جشنواره کارآفرینان استان در سال 93 معرفی شد . مظاهری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی میگوید: ایشان با توجه به کارهایی که طی این مدت انجام داده اند در تعدادی از روستاها زمینه اشتغال را فراهم آوردهاند و این زمینه شده تا روستاییان کمتر به شهرها مهاجرت داشته باشند . پایدار رئیس کمیسیون گردشگری و ایرانگردی در شورای شهر یاسوج میگوید: آقای بالان توانستهاند خدمت خوبی هم به فرهنگ استان و هم اقتصاد منطقه داشته باشند. کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه 3 هزار متر مربع گبه، 4 هزار اثر معرق، 3 هزار قطعه سفال،3هزار عدد کیف و 10 هزار عدد انواع تابلو جزء استانهای برتر در تولید صنایع دستی در کشور به شمار میرود. محصولات تولیدی این کارگاههای کوچک در بازارهای حوزه خلیج فارس و بازار داخلی به فروش میرسد . عرفان پسر یازده ساله آقای بالان میگوید: به پدرم افتخار میکنم و وی را خیلی دوست دارم؛ درسته پدرم از آدامس فروشی شروع به کار کرده و الان بعنوان یک فرد موفق ازش یاد میشه و منم میخواهم راه پدرم را در بدست آوردن موفقیتهای بیشتر ادامه دهم . FTC در مقابل ادعاهای دروغین درآمدبدون تردید یکی از اصلی ترین دلایل پیوستن افراد به بازاریابی شبکه ای عبارت هایی است که بارها به گوش رسیده اند: «بازاریابی شبکه ای، راهی به سوی آزادی مالی…»، «در این تجارت، خودتان رئیس خودتان هستید…»، «تجارتی عظیم و رو به رشد، بدون نیاز به سرمایه»، «بیل گیتس، صاحب نامدار شرکت مایکروسافت، می گوید اگر شانس دوباره ای برای زندگی داشتم، بازاریابی شبکه ای را برمی گزیدم…» این گزاره ها و جملاتی مشابه، وعده ای از آینده روشن افراد در این تجارت را می دهند و طبیعی است تصور یک درآمد عالی، ساختن یک زندگی ایده آل و یک بازنشستگی زودهنگام هر انسانی را به وجد بیاورد. انعکاس این شعارها حس امید و نشاط را در بخش زیادی از جامعه که به دنبال فرصتهای کاری جدید و مدرن هستند، زنده می کند. انسانها به امید و آرزوهایشان زنده هستند و بازاریابی شبکه ای، تجارتی سراسر از امید و آرزوست. در کشور ما نیز امروز و علی رغم گذشت بیش از ۳ سال از صدور اولین مجوز رسمی بازاریابی شبکه ای، هنوز شادی و شعف ناشی از قانونی شدن استفاده از «اصل اهرم» در بخش زیادی از جامعه دیده می شود و مردم با آغوشی باز در حال پذیرش بازاریابی شبکه ای هستند. موافقان روز به روز بیشتر می شوند. هر روز عده بیشتری به این تجارت دل می بندند و آرزوهای خود را در آن جستجو می کنند. کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای کشور نیز به عنوان متولی اصلی این تجارت نوپا کوشیده است با گرته برداری از قوانین و مقررات جاری در کشورهای صاحب تجربه – علی الخصوص دستورالعملهای FTC کمیسیون تجارت فدرال امریکا – تا حد امکان راههای سوء استفاده را بر دسیسه گران ببندد. تعداد کم شرکت های دارای مجوز و همچنین اعضاء فعال در آنها، این امکان را به مرجع قانونی ذیربط یعنی کمیته نظارت می دهد تا با رصد و پایش فعالیت ها، تا حد امکان از بروز و افزایش نارضایتی ها جلوگیری کنند. از جمله تلاش های انجام شده می توان به ایجاد سامانه جامع ثبت نارضایتی و الزام شرکت ها به پیگیری شکایات واصله، کنترل و نظارت بر سبد کالایی شرکتها، به رسمیت شناختن حق انصراف و حق باز خرید محصولات، نظارت بر نرم افزار و طرح درآمدزایی شرکتها و … اشاره کرد. اما این تنها یک روی سکه است و تجربه نشان می دهد بازاریابی شبکه ای در همه کشورها حتی پس از قانونی شدن هم به مرور زمان مخالفان خاص خود را پیدا کرده است. آنها معتقدند بازاریابی شبکه ای نه تنها کمکی به روند اشتغال و تولید درآمد واقعی نمی کند، بلکه به دلایل زیاد مخرب هم هست؛ جان تایلور یکی از این مخالفین سرسخت است که معتقد است اثرات مخرب بازاریابی شبکه ای در بسیاری از کشورها بیشتر از اثرات مثبت آن بوده است. او برای اثبات نظریه خود به عبارت «تبلیغ درآمد مفت» استناد می کند و معتقد است بازاریابی شبکه ای با «تبلیغ درآمد مفت» باعث می شود تا خیل عظیمی که به این تجارت می پیوندند و به دلایل گوناگون – که در مقالات آتی راجع به آنها بحث خواهد شد – موفق نمی شوند، علاوه بر اینکه دچار «ضرر مالی» می شوند، با عادت به این ذهنیت بیمارگونه در ادامه زندگی از مسیر صحیح تجاری منحرف شوند. تایلور اعتقاد دارد صدمات روحی ناشی از ذهنیت «یک شبه ره صدساله رفتن» تا مدتها در ذهن آنان باقی مانده و آنها را درگیر خواهد کرد.... بقیه در ادامه مطلب احمد عیوضی مدیرعامل شرکت پارس نیوشا نیک ادامه مطلب |
|
[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ] |