بازاریابی شبکه ای نتورک مارکتینگ
| ||
|
شرکت پارس نیوشا نیک به مدیریت آقای عیوضی و آدرس وب سایت www.newshanik.ir و با محصولاتی از قبیل: انواع ماکارونی، انواع آب میوه، چای، انواع حبوبات، عسل، شکلات، کافی میکس، ادویه و کنسرو در تاریخ ۱۳۹۱/۴/۲۱ مجوز فعالیت خود را دریافت کرده است. این شرکت در شهرهای قزوین، زنجان، گرگان، یزد، تهران، اصفهان، کرمان، اهواز، شهرکرد و مشهد دارای شعب فعال است. در ادامه شما را به خواندن مصاحبۀ سایت mlmbook با آقای عیوضی مدیر عامل این شرکت در مورد بازاریابی شبکهای و وضعیت شرکت دعوت میکنیم. سوال: ضمن معرفی خود، به عنوان سوال نخست، سوابق و پیشینه خود در زمینه ی تجارت و بازاریابی را بیان کنید؟ - ضمن عرض سلام و تبریک پیشاپیش سال نو، من احمد عیوضی دریانی، فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران هستم. در کنکور سراسری سال ۱۳۷۹ رتبه ی اول را به دست آوردم و وارد دانشگاه تهران شدم. اما در همان ۲ هفته اول فهمیدم که من، نه برای رشته ی حقوق و نه برای دانشگاه، آدم مناسبی نیستم. به همین دلیل تصمیم گرفتم به جای اینکه سر کلاسهای دانشگاه بروم، فقط امتحانات را بدهم و به هر شکلی شده تا گرفتن مدرک دوام بیاورم. همان اوایل دوران دانشگاه، وارد حرفه ی کنکور شدم. از تأسیس آموزشگاه کنکور به تأسیس آموزشگاه کنکور ویژه علوم انسانی رسیدم و در آخر، مدرس حرف های عربی کنکور شدم. زبان عربی محبوبترین درس دوران مدرسه ی من بود و از طرف دیگر معمولاً معلم های عربی با روشهای سنتی درس میدادند. به همین دلیل به سراغ این درس رفتم و به عنوان معلم عربی در آموزشگاهها و مدارس کنکور، با یک روش من درآوردی مدرن این زبان را درس میدادم. ۵ سال دانشگاه من، به کل در کنکور و آموزشگاهها و مدرسه ها گذشت. رتبه ی برتر کنکورم به من کمک کرد تا معلم عربی مدرسه ی ابوریحان، بهترین پیش دانشگاهی دخترانه منطقه ۱ تهران، شوم؛ آن هم در ۱۹ سالگی. حالا تصور کنید چگونه میشود از پس ۴۰۰ شاگرد زرنگی که هر کدام در تابستان عربی را جویده اند، برآمد؟! بگذریم … همانطور که گفتم سعی کردم به هر شکل ممکن مدرک لیسانس را بگیرم تا در آینده حسرت نخورم. به هر شکلی بود با همکاری استادان و جزوه خوانیهای شب آخر، ظرف مدت ۵ سال لیسانس را گرفتم. بزرگترین مزیتی که رتبه ی کنکورم ایجاد کرد، معافیت من از خدمت سربازی بود. به همین دلیل بلافاصله با پایان دانشگاه، کنکور را علیرغم اینکه کار دانشجویی خوب و پردرآمدی بود، رها کردم و به تجارتخانه ی پدرم در بازار رفتم و ۱ سالی آنجا بودم تا سال ۱۳۸۵ با تأسیس رسمی شرکت پخش نیوشاداریان، مستقل شدم. در این شرکت، پخش مواد غذایی و آشامیدنی (علی الخصوص چای که تجارت ۷۰ ساله ی خاندانمان بود) را از استان زنجان و با نام چای آلبالونشان شروع کردیم و تا سال ۱۳۹۰ در بیش از ۱۱ استان کشور فعال بودیم. به این شکل که چای را خودمان تولید میکردیم و سایر محصولات را در قالب نمایندگی انحصاری توزیع، از سایر شرکتهای تولیدی میگرفتیم و در سطح خرده فروشیها و عمده فروشیها توزیع میکردیم. در سال ۱۳۹۰ به فکر راه اندازی سیستم فروش مستقیمی افتاده بودیم که بر اساس فلسفه ی «فروش منزل به منزل توسط زنان» شکل گرفته بود. ایده ی ما این بود که محصولات را مستقیماً از طریق اینترنت، به قیمت عمده به دست زنان برسانیم و آنها کار فروشگاهها و خرده فروشیها را انجام بدهند. در حین تحقیقات پروژه با یکی از دوستانی که امروز در نیوشانیک فعال است، آشنا شدیم و او ما را از قانونی شدن بازاریابی شبکه ای آگاه کرد و تصمیم گرفتیم با یک تغییر بزرگ مواجه شویم و این چالش جدید را به عنوان دروازه ی ورود به تجارتهای مدرن، بپذیریم. در واقع ایده اولیه ما، الگویی از شرکت Marykay بود که به صورت تک سطحی، فروش مستقیم انجام میداد و الان هم یکی از برترین شرکتهای دنیا در حوزه ی فروش مستقیم است. به هر حال در تجربه ی جدید، استفاده از ساختار چندسطحی را جایگزین ایده ی اولیه کردیم. سوال: هدف شما از تأسیس شرکت نیوشانیک و استفاده از این روش برای توزیع محصولات و فعالیت بازاریابی شبکه ای چیست؟ - اولین هدف خلاص شدن از ساختار فرسوده و معیوب تجارت سنتی بود. در بازار سنتی، هزینه ی اجرای ایده، برای شما خیلی بالا میرود. در بازار سنتی باید با فروشندگانی شراکت کنید که دانشی ندارند و دانشی هم نمیپذیرند و این یعنی دردسر بی پایان! دومین هدف استفاده از قابلیتهای زنان بود. ایده در این خلاصه میشد که بازار سنتی را از دست عمده فروشان و بنکداران دربیاوریم و با استفاده از نیرو و توان زنان در فروش مستقیم، بخشی از درآمد آنها را به سوی شرکت و زنان، جلب کنیم. سومین هدف، نفس ورود به تجارتهای مدرن بود. میخواستیم به هر شکل ممکن اینترنت را وارد تجارتمان کنیم. چهارمین هدف، استفاده از جریان نقدی موجود در این تجارت بود. در بازار سنتی ما با چک و مطالبات مواجه بودیم و شرایط اقتصادی نابسامان بعضاً وصول این مطالبات را دشوار میکرد. اما باید اعتراف کنم ما روی بخش بزرگی از جامعه که قبلاً سابقه ی فعالیتهای شبکه ای اعم از قانونی و غیرقانونی داشتند، حساب کرده بودیم که عملاً با ورود به کار دریافتیم این بخش نه تنها نمیتواند به ما کمک کند، بلکه معضل اصلی این تجارت، دیدگاهها و تفکرات همین هاست. گمان کردیم آنها در درون و باطن خود، قوانین و اصول بازاریابی شبکه ای را پذیرفته اند. اما اینگونه نبود. سوال: یعنی الان ناامید هستید؟ - قبل از پاسخ باید بگویم در تجارت ناامیدی وجود ندارد. در تجارت شما میسازید و خراب میشود، باز میسازید و این بار رقیب آن را خراب میکند، ولی در نهایت میسازید و میمانید. قانون نانوشته ای در تجارت داریم که میگوید تاجر اگر ۹ بار ضرر کند، در تجارت دهم همه را جبران میکند. پس بحث ناامیدی نیست. بزرگترین شانس ما این بود که هسته ی اولیه بر پایه دو تیمی شکل گرفت که لیدران آن از تحصیلات عالیه و بینش انسانی بهره مند بودند. این گروهها پرستیژ تجاری خاص خود را داشتند و ما تصمیم گرفتیم با حمایت از آنها، محیط را یکدست کنیم. امروز هم اگر ما سرپا و محکم ایستاده ایم، به لطف همین بینش اخلاقی سرشاخه هایی بود که از تحصیلات عالیه برخوردار بودند و من همین جا از این عزیزان قدردانی میکنم. در کنار این سیاست، تصمیم گرفتیم کسانی که برخلاف اصول اخلاقی و علمی این تجارت عمل میکنند را یا مهار کنیم و به ساختار اصلی شرکت پیوند بزنیم و یا اگر با مقاومت رو به رو شدیم آنها را تصفیه کنیم. مساله اصلی این بود که به هر حال این بدنه ناآگاه و متوهم از لحاظ تجاری با ما «همکار» محسوب میشدند؛ بریدن نیوشانیک از این جامعه ی پرهزینه و بیفایده، کافی نبود. این بدنه از ضعف آگاهی مردم استفاده میکرد و دوباره با روش های خنده دار و تکراری دست و پا میزد. ما از اصلاح رویکرد ذهنی این بدنه ناامید هستیم، نه از آینده این تجارت در ایران. سوال: برای ادامه کار در بازاریابی شبکه ای چه طرحهایی دارید؟ بزرگترین حسنی که ورود و فعالیت در این عرصه برای ما به همراه داشت، دانشی بود که در حوزهی فناوری اطلاعات به آن رسیدیم. الان برای سال آینده، همه چیز مهیا و روبه راه است. پروژه ما برای ادامه راه این است که با استفاده از ۲ تاکتیک، مسیر تجاریمان را از بدنه ی معیوبی که به نام این تجارت کار میکنند، جدا کنیم. ما نام تجارتمان را به «فروش مستقیم چندسطحی» تغییر خواهیم داد و با شعار و هدف «توانمندی سازی زنان» راهمان را به کلی جدا خواهیم کرد. کاملاً برای سال آینده آماده ایم تا با الگوبرداری از شرکت Avon، این تجارت به صاحبان اصلی آن یعنی زنان، تحویل بدهیم. در ادامه، سیستم حمل و نقل و توزیع سراسری خود را از نیوشانیک مستقل می کنیم و اولین شرکت خصوصی حمل و نقل محموله های اینترنتی در سراسر کشور را به مرحله بهره برداری میرسانیم. با این کار در واقع باید با پست رقابت کنیم. به نظرم این واقعاً مبارزه و چالش بزرگ و پر ریسکی است. سوال: نظرتان درباره ی خصوصیات یک شرکت سالم و موفق بازاریابی چندسطحی، چیست؟ - به نظرم ۵ معیار کلی وجود دارند که باید ملاک قرار داده شوند. مدیریت شرکت؛ مدیر شرکتی که وارد این حرفه میشود باید کم ادعا و پرعمل باشد. ملاک دوم، محصولات شرکت هستند. شرکت حتماً باید تولیدکننده محصولات باشد. ما روزهای اول کار که محصولات غیرتولیدی خودمان را هم می فروختیم، لزوم این شرط تولیدکنندگی را به عینه تجربه کردیم. فروش محصولاتی که متعلق به شرکت نیستند، در واقع هدر دادن سرمایه شرکت و بازاریابان است. ملاک سوم، پلن درآمدزایی شرکت؛ پلن درآمدزایی یکی دیگر از مهمترین ارکان شرکت است. ملاک چهارم، سیستم توزیعی مجهز و چابک؛ هر چه شرکت کالا را پرهزینه تر و دیرتر به دست توزیع کنندگان برساند، ضرر و سختی آنها بیشتر میشود. ملاک پنجم، مبارزه و مقابله ی ساختار کلی شرکت با افکار هرمی احتمالی موجود و عزم جدی بر برخورد و تصفیه آنهاست. هر شرکتی که وارد این عرصه می شود با بدنه ی سرگردان مواجه خواهد شد که با کلمات قلمبه سلمبه، فقط وعده میدهند و در عوالم ذهنی مخصوص خود سیر میکنند. اگر شرکت خواستار فعالیت درازمدت است، باید در همان گام اول، تکلیف خود را با این بدنه ی نیمه جان، یکسره کرده باشد. ادامه مصاحبه فوق العاده خواندنی آقای عیوضی را در قسمت ادامه مطلب بخونید... ادامه مطلب روز پنجشنبه - مورخ 24 بهمن ماه 92 مراسم باشکوهی به مناسبت تجلیل از برگزیدگان فصل پاییز در محل سالن سعدی برج میلاد تهران برگزار شد. علاوه بر برگزیدگان و خانواده ایشان، 91 نفر دیگر هم تحت عنوان برترین فروشندگان مداوم سال 92 نیوشانیک، مدیران و نمایندگان سه شرکت "جهان"، "سبزان" و "پنگوئن"، نماینده جامعه حمایت از بیماران ام اس، کارکنان و مدیران واحدهای مختلف شرکت به این گردهمایی کم نظیر دعوت شده بودند.
مكانهاى برگزارى جشنواره در سرتاسر ايران تهران: خیابان آفریقا (جردن)، بالاتر از میرداماد، کوچه آناهیتا، پلاک 1، شعبه مرکزی نیوشانیک |
|
[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ] |