بازاریابی شبکه ای نتورک مارکتینگ
| ||
|
موج چهارم ( نتورك ماركتینگ )شاید توقعات شما نسبت به دنیایی که در آن زندگی و کار میکنید، دست نیافتنی به نظر برسد،
شاید زمان برای شما قدری سریع میگذرد، شاید شما برای مبلغ کمی به سختی کار میکنید، شاید زمان و یا پول کافی در اختیار ندارید، و یا شاید موضوع دقیقاً برعکس است... شاید زمان برای شما به کندی میگذرد، و احساس میکنید در دنیای کاری خود به سختی درگیر شدهاید، شما باید برای کس دیگری کار کنید و تا ابد هم به این کار ادامه دهید،و... و حالا یک راه نجات وجود دارد.
حالا شما میتوانید به استقلال مالی برسید. این تجارتی است که راه را به بسیاری از افراد نشان داده تا بتوانند به استقلال مالی واقعی برسند. امروزه اصول کلّی که باعث موفقیت Network Marketing در جهان شده است، در دانشگاههای مختلف جهان تدریس میشود. و در حال حاضر کمتر از 2 درصد جمعیت جهان، فعالیت در این رشته را به عنوان شغل اصلیشان برگزیدهاند. Network Marketing شغلی است که اخیراً در مطبوعات جهان از آن به عنوان مطمئنترین راه برای رسیدن به مصرفکننده یاد میکنند. این تجارت در عصر جدید شانسهای زیادی را بوجود آورده است. چون مطالعات اخیر نشان میدهد که از هر 4 نفر، 3 نفر کالا یا خدمات مختلف را از دوستانشان خریداری کردهاند. در حالی که فقط 1 نفر از هر 4 نفر کالا یا خدمات به دوستانشان ارائه کردهاند. فروش چه چیز؟ خرید چه چیز؟ اصلاً Network چیست؟ و چگونه تاثیراتی را که بر آینده تجارت جهان و آینده شما دارد تضمین میکند؟ در واقع تعداد بسیار کمی از ما اطلاعات کافی در مورد Network Marketing داریم، پس حالا شاید زمان مناسبی باشد که نگاه دقیقتری به آن بیاندازیم. در واقع ریشه Networking به افرادی مثل J. Paul Getty، میلیاردر معروف باز میگردد که گفته است:«من ترجیح میدهم سودم را از 1% تلاش 100 نفر بدست بیاورم تا 100% تلاش خودم». یک مفهوم امتحان شده در طول زمان و یک روش تجارت جدید. چرا؟!چون برای اولین بار در دنیای تجارت شما سودتان را از موفقیت دیگران بدست میآورید نه از راه رقابت با آنها. John Naisbitt در پر فروشترین نشریهاش Megatrends یک بخش کامل را به Network Marketing اختصاص داده است و آنرا اینگونه تشریح کرده:«در فضای Network موفقیت بوسیله آزاد گذاشتن دیگران برای داشتن بهترین عملکرد به دست میآید نه با سلطه بر آنها». یکی از بهترین فروشندگان Maolen Fergosen معتقد است:«باید حد و مرزهای موفقیت Network Marketing را به فراموشی سپرد، چون براساس اعتماد، ارتباطات و کمک به موفقیت دیگران بنا شده است.» این موضوع دقیقاً عکس بوروکراسی دولتها و شرکتهاست. اگر شما به دنیای تجاری معمول وابسته هستید، شانسهایتان برای موفقیت محدود است. هرچه بیشتر ترقی کنید، فشارها از بالا و پائین بیشتر میشود. براستی چه دنیای بیرحمی! با جای کمی در بالادست! وقتی که شما برای کسی کار میکنید، شنیدههای مختلف شما را سردرگم میکند، در حالی که Network Marketing بسیار کاملتر و گستردهتر است. این تجارت دارای مفهوم جدیدی است در قلمرویی جدید.بنابراین برای اینکه درک بهتری از Network Marketing داشته باشید، بد نیست کمی آنرا با بازاریابی سنتی مقایسه کنیم.
امّا در Network Marketing شما خود یک واسطه هستید، چون همانطور که توزیعکننده هستید، مصرفکننده هم محسوب میشوید، و همه اعضا در این موضوع مشترک هستند. در Network Marketing افراد به بقیه کمک میکنند. وقتیکه شما افراد را به شبکه خود وارد میکنید، موفقیت شما مستقیماً به موفقیت آنها بستگی پیدا میکند. همانطور که شما به دیگران کمک میکنید، و آنها افراد جدید را به تجارت وارد میکنند، شبکه شما گسترش پیدا میکند. وقتی شما شانستان را با دیگران قسمت میکنید و آنها را به تجارت وارد میکنید، هر بار که آنها پاداششان را دریافت میکنند، شما هم پاداش میگیرید. و وقتیکه آنان به دوستان جدیدشان خبر میدهند، و آنها را وارد تجارت میکنند، شبکه شما بیش از پیش گسترش پیدا میکند، و شما تنها زمانی موفق میشوید که به دیگران برای دستیابی به موفقیت کمک کنید. درست مانند کسانی که شما را وارد کردند. آنها هم تنها زمانی موفق میشوند که شما خوب عمل کنید. و این مفهومی جدید در تجارت است که در آن همه افراد برندهاند. Network Marketing یک مفهوم جدید و تازه نیست. بلکه در طول زمان بارها و بارها امتحان شده است. بعضی از اثرگذارترین سهام نیویورک در حال تغییر است. 14000 کمپانی دارای سیستم مستقل Network Marketing هستند. مثل فروشگاههای زنجیرهای. 25 سال پیش چیزی به نام «فروشگاههای زنجیرهای» وجود نداشت. امّا در اواخر سال 1990 به یک تجارت 700 میلیون دلاری در کل جهان تبدیل شد. امّا این کار سرمایه زیادی نیاز دارد. برای شروع این کار سرمایهای در حدود یک میلیون دلار لازم است و پائینترین سرمایه برای این کار در حدود ده هزار دلار است، در حالی که هیچ تضمینی هم برای موفقیت وجود ندارد. در 50 سال اخیر کمپانیهای فروش و عرضه مستقیم رشد و گسترش قابل توجهی داشتند، که دهها میلیارد دلار درآمد در پی داشته است. امّا بعضی از این کمپانیها بر بازار فروش سرد تکیه دارند. فروش جنس به غریبهها، فروش سرد. و شاید این سختترین کار در دنیا باشد! شاید شما به سختی در فشار باشید تا بتوانید اعتبار و سود کمپانی و خودتان را افزایش دهید، امّا در Network Marketing شما همه زمینههای ممکن و موجود را در اختیار دارید. با Network Marketing شما میتوانید با یک سرمایهگذاری نرمال تجارت خودتان را داشته باشید، که در اکثر موارد در حدود 500 دلار است. و در Network Marketing معمولاً جنس در بازار گرم فروخته میشود. مفهوم بازار گرم، یعنی افرادی که شما آنها را میشناسید. افرادی که شما واقعاً دوست دارید، مفهوم جنس و خدمات جدید را با آنها قسمت کنید. افرادی که به قضاوت شما اعتماد دارند. افرادی که حاضرند آنچه را که لازم است، بگویند، بشنوند.
تحقیقات نشان میدهدکه زنان 35% کمتر از مردان در مشاغل مشابه دستمزد میگیرند. زنان در بخش فروش Network Marketing دارای بیشترین سرعت رشد هستند. چیزی بیشتر از 60%. افرادی که بطور پارهوقت کار میکنند. تحقیقات جدید به این واقعیت اشاره دارد که بیشتر از 24 میلیون نفر از 120 میلیون نیروی کار در آمریکا، یا بصورت پارهوقت کا میکنند، یا فقط یک شغل دارند.
Network Marketingعلمی است در حوزه بازرگانی و تجارت نوین و زیر شاخه توزیع کالا و محصول به بازار. در تجارت سنتی برای توزیع کالا از تولیدکننده به مصرف کننده، ناچار بودند که از واسطه ها کمک بگیرند. چرا که ابزاری وجود نداشت که مصرف کننده و تولیدکننده را از راههای دور به هم مرتبط نماید. لذا تولیدکننده پس از آنکه محصولی را تولید می نمود، آنرا در اختیار حمل کنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان، مغازه داران و سایر واسطه ها قرار میداد، تا بتواند کالای خود را به مشتریان عرضه نماید. و در این بین مسلماً درصد بسیار هنگفتی توسط واسطه ها روی قیمت اولیه محصول کشیده میشد. امّا به تدریج با ظهور علم الکترونیک و کامپیوتر، و همچنین بوجود آمدن تکنولوژیهایی همچون اینترنت، ابزاری فراهم آمد که بوسیله آن تولیدکنندگان می توانستند با افراد سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند، بدون آنکه در این بین واسطه ای وجود داشته باشد. از سوی دیگر تحقیقات نشان میداد که از هر چهار نفر، سه نفر کالای مورد نیاز خود را از مارکی انتخاب میکنند که دوستشان پیشنهاد نموده است. یعنی هزینه های هنگفت تبلیغات در رسانه ها در برابر یکبار پیشنهاد یک دوست، به پشیزی نمی ارزد! با جمعبندی دانسته های فوق، موج جدیدی در تجارت به راه افتاد و منجر به ظهور انقلابی در عرصه توزیع کالا شد با نام Network Marketingیا بازاریابی شبکه ای. هدفِ Network Marketingاینگونه تعریف شد:توزیع و رساندن کالا از تولیدکننده به دست مصرف کننده، به گونه ای که در این بین هیچ واسطه تجاری ای، جز خودِ مشتریان وجود نداشته باشد. یعنی تولیدکنندگان تصمیم گرفتند که کالاهای خود را به کمک مشتریانِ خودشان به فروش برسانند. برای رسیدن به این هدف، هر کمپانی ای طرحی مخصوص به خود طراحی نمود و آنرا به اجرا گذاشت. آنچه که در اکثر این طرحها مشترک بود، اینکه مشتریان، محصولات را مستقیماً از تولیدکنندگان خریداری می نمودند، و تولیدکنندگان در کنار فروشِ محصول به مشتریان این فرصت را نیز به آنان میدادند که وارد طرح بازاریابی شرکت شوند. یعنی محصولات شرکت را به دوستان و آشنایان خویش بشناسانند، تا در صورتیکه آنها هم از این محصولات خرید کردند، بتوانند از شرکت مبلغی را بابت حقِّ معرفی بگیرند. مسلماً بدون چنین پیشنهادهایی مشتریان رغبتی برای معرفی محصولات شرکت به آشنایان خود نداشتند و رسیدن به هدف حذف واسطه ها غیرممکن مینمود. چرا که تولیدکننده مجبور میشد باز هم برای معرفی کالاهای خود، مبالغ هنگفتی را بابت تبلیغات بپردازد و همین امر موجب بوجود آمدن واسطه میشد.
بطور کلّی میتوان اعم چارچوبهای علم Network Marketing را با در نظر گرفتن تعریف کلّی ـ که در بالا آمد ـ در گزینه های زیر خلاصه نمود: 1-کمپانی تولیدکننده بایستی بصورت Global Market و جهانی فعالیت نماید. چرا که اگر محدود به کشوری خاص یا منطقه ای محدود باشد، امکان اشباع و ورشکستی کمپانی وجود دارد. 2-محصولات تولیدی بایستی واقعی، فیزیکی و با ارزش واقعی باشند. محصولات بایستی در همان ابتدا به مشتری تحویل داده شوند و نبایستی هیچگونه شرطی برای تحویل دادن محصول وجود داشته باشد. همچنین قیمت محصولات بایستی براساس استانداردهای جهانی باشد. 3-تولیدکننده نبایستی مشتری را وادار به وارد شدن به طرح بازاریابی نماید. مشتری آزاد خواهد بود که در هنگام خرید محصول، یک کد ردیابی نیز از کمپانی بگیرد تا در صورت تمایل وارد طرح بازاریابی کمپانی شود و از کمپانی پورسانت بگیرد. کمپانی نبایستی برای دادنِ کد ردیابی به مشتریان بطور مستقیم یا غیرمستقیم از آنان پولی دریافت کند. 4-پورسانتهای مشتریان بایستی از گردش مالی تولیدکننده تامین گردند نه از گردش مالی مشتریان. یعنی تولیدکننده بایستی پورسانتها را از مکان سودهایی که از طریق فروش محصول یا سایر سرمایه گذاری ها بدست می آورد تامین نماید. و این چنین شد که پس از بررسیها معلوم گردید که از حدود 14000 کمپانی که ادعا مینمودند بصورت Network Marketingفعالیت میکنند، تنها حدود 3000 کمپانی در چارچوبهای صحیح و درست این صنعت فعالیت میکردند. |
|
[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ] |